Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7675Date
2014-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven består av en presentering av modellen, både slik den fremstår i Danmark, og slik de har tilpasset den for norske forhold. Vi har også tatt for oss implementeringsteori, da den vil være viktig for gjennomføringen av piloten. I tillegg kommer det en beskrivelse av de faktorer som skal til for å sikre et tverrfaglig samarbeid. Gjennomføringen av forskningsprosjektet ble gjort gjennom kvalitative intervju av deltakere på skoler og samarbeidspartnere i pilotprosjektet. Analysen ble deretter gjort tematisk inspirert av Braun & Clarke(2006). Sentrale funn drøftes opp mot den teori som er presentert. Resultatene tyder på at implementeringen av modellen er utilstrekkelig og at modellen derfor ikke får et ordentlig fortfeste. Utvalget til forskningsprosjektet er for lite til å generalisere våre resultater, hensikten har vært å gi en beskrivelse av erfaringene til deltakerne i pilotprosjektet i Tromsø kommune. BTI, tverrfaglig samarbeid, barn i risiko, spesialpedagogikk, tidlig innsats, implementering.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: