Inkludering i skolen? - kan elevene sies å være inkludert i et segregert tilbud?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7677Dato
2014-06-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nilsen, Linda FlageSammendrag
Skolen har vært med på mange endringer opp gjennom tidene, og endringene har vært store.
Vi har vært gjennom en tid der noen ble ekskludert fordi de ikke ble ansett som utdanningsdyktige, til en tid der alle skulle integreres i den ordinære skolen, til der vi er i dag. En inkluderende skole. En skole der det skal være plass til alle, der alle kan få utvikle seg ut fra sine behov og forutsetninger.
I dag skal alle i skolen inkluderes og være en del av fellesskapet, faglig, sosialt og kulturelt, uavhengig av forutsetninger.
Inkludering er komplekst og omfattende, men det er ingen fasitsvar for hvordan man skal gjøre det, og hva som er det rette. Hvordan skolene oppnår inkludering eller ikke, blir opp til den enkelte skolen.
De ansatte ved skolen jeg har intervjuet har etter mange års prøving og feiling, nå funnet en måte å inkludere alle elevene i fellesskapet som fungerer for dem. De opplever nå at elevene trives bedre på skolen, og har en positiv utvikling både faglig og sosialt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: