Språkrelaterte vansker hos minoritetsspråklige barn, is i magen … eller grunn til bekymring.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7678Dato
2014-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Elverum, LailaSammendrag
Prosjektets tema er på hvilken måte kan skolen avdekke språkvansker hos minoritetsspråklige elever på et tidligst mulig tidspunkt og hvilke pedagogiske konsekvenser har det for undervisningen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å belyse utfordringene rundt minoritetsspråklige elevers andrespråklæring og forståelsen av vanskene på bakgrunn av andrespråklæring eller en kombinasjon av andrespråklæring og spesifikke språkvansker. I masterprosjektet vil dette bli sett i lys av skolen som system.
Jeg har valgt kvalitativ metode i forskningsprosjektet. Gjennom kasusstudie vil jeg se på skolen som en organisasjon og det spesifikke ved organisasjon i forhold til tema i den aktuelle konteksten. For å få tilgang til informasjon om hva informantene selv oppgir som sentralt i forhold til tema har jeg valgt intervju. Informantene fikk i forkant av intervju en intervjuguide basert på problemstillingen.
Se inn i empirien for så å skape ny forståelse og på bakgrunn av det tilpasse skolens organisering, bruk av personalet og pedagogisk tilrettelegging.
Teori og foreliggende lovverk som gjelder for fagfeltet presenteres under teoridelen av masteroppgaven. Resultatene fra undersøkelsen presenteres under Empirisk analyse. Resultatene er analysert med utgangspunkt i intervjuguidens temainndeling minoritetsspråklige elever i skolen, spesifikke språkvansker og system rettet tiltak i skolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: