Tilpasset opplæring i lesing. En kvalitativ studie av hvordan kartleggingsprøven i lesing påvirker pedagogisk praksis i en videregående skole.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7778Dato
2014-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nilsen, Ruth lillianSammendrag
Masteroppgaven handler om forholdet mellom kartleggingsprøven i lesing og tilpasset opplæring. Ved hjelp av fire forskerspørsmål prøver jeg å danne meg et nyansert bilde av hvilke praksiser som gjelder i en videregående skole. Nyanseringen går ut på å avklare hvilke erfaringer og oppfatninger som er gjeldende rundt begrepene lesing, læringsstrategier, tilpasset opplæring og vurdering. I arbeidet med datainnsamling valgte jeg å bruke intervju. Informantene underviste på intervjutidspunktet i en videregående skole. I og med at jeg kategoriserer informantenes erfaringer som fenomener, vil tilnærmingen i denne oppgaven være inspirert av fenomenologisk teori. Fenomenene må fortolkes for å forstås. Fortolkningsprosessen kalles gjerne den hermeneutisk sirkel. Denne oppgaven har derfor en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming.
Sentrale funn viser at grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier har liten plass i et tilpasset læringsarbeid. Videre viser mine funn at intensjonen om at alle lærere skal være leselærere i sine fag, har lite gjennomslag hos mine informanter.Funn viser også at vurdering for læring praktiseres ulik. På bakgrunn av funn konkluderer jeg med at kartleggingsprøven i lesing kun påvirker tilpasset opplæring i faget norsk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: