"Jeg er bekymret": En aksjonsforskningsstudie om læreres arbeid med barn som vekker bekymring.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7779Date
2014-12-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Haldorsen, ØyfridAbstract
Min masterstudie har følgende problemstilling: "Hvordan kan lærere, ved hjelp av aksjonsforskning, få kunnskaper i arbeidet med barn som vekker bekymring?" Utvalget i mitt aksjonsforskningsprosjekt har vært syv lærere ved en privatskole i Oslo. Som nevnt er aksjonsforskning sentralt. Det er et teoretisk, vitenskapsteoretisk og metodologisk utgangspunkt i dette masterprosjektet. Metoden som har vært benyttet er fokusgruppesamlinger. Lærerne og jeg har møttes til fire aksjonssamlinger eller fokusgruppesamlinger. Her har følgene temaer blitt drøftet: I første samling har lærernes erfaringer fra deres arbeid, med barn som vekker bekymring blitt delt. I andre samling ble utdrag fra relevante styringsdokumenter, som omhandler meldeplikt til barneverstjenesten, blitt fortolket. I tredje samling ble utdrag fra urometoden knyttet opp mot case, laget på bakgrunn av lærernes erfaringer, diskutert. Siste samling ble viet til en evaluering av prosessen. I hver samling ble lydopptak foretatt. Lydopptakene har i sin helhet blitt transkribert av undertegnede. Flere analysemetoder har blitt benyttet for å analysere lærernes læringsprosess. Aksjonsforskningsprosessen har vært endrings- og målorientert. Videre har lærernes medvirkning til lærings- og endringsprosessen stått sentralt. I et slikt forskningsprosjekt har også jeg, i en forskerrolle, kunnet delta i varierende grad, i diskusjonen. Aksjonsforskningsprosessen og skriveprosessen til denne masteroppgaven, har blitt gjennomført høsthalvåret 2014.Det har vært svært lærerikt for alle involverte parter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: