Elementer som påvirker varelagereffektivitet og dens effekt på finansielle prestasjoner - En økonometrisk paneldataundersøkelse på utvalgte norske byggevarekjeder.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7844Dato
2015-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Analysen benytter paneldata basert på offisielle regnskapsdata for til sammen 91 norske byggevarebutikker, tilhørende tre byggevarekjeder, for perioden 1998–2013. Det er benyttet økonometrisk metode på fast og tilfeldig effekt-modeller.
Undersøkelsen finner sterke indikasjoner for at virksomheter med høy varelagereffektivitet også har sterkere finansielle prestasjoner enn virksomheter med svak varelagereffektivitet. Videre finner analysen at varelagereffektiviteten øker ved økende størrelse på virksomheten. Funnene indikerer også at varelagereffektiviteten er nedadgående i perioden for alle kjedene. I tillegg viser undersøkelsen at byggevarebutikker lokalisert i Nord-Norge har svakere varelagereffektivitet enn sine bransjekollegaer i sør. Avslutningsvis avdekker analysen at det for varelagereffektivitet er en positiv effekt å ha flere butikkutsalg organisert under én virksomhet.
Analysen bekrefter gjeldende teori på området og bekrefter funn gjort for amerikanske virksomheter innen «lumber and building materials». Undersøkelsen av byggevarebransjen er så vidt vi kjenner til den eneste av sitt slag i Norge. Funnene vil kunne gi eiere og ledere av byggevarebutikker og byggevarekjeder en større forståelse av sammenhenger relatert til varelagereffektivitet og økonomiske effekter av disse prestasjonsindikatorene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: