Koding som digital grublis. En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8089Dato
2015-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Iversen, SusanneSammendrag
Dette prosjektet viser hvordan læringsstrategiene til elevene påvirkes gjennom programmering i Scratch. Elevene jobber problemløsende, men benytter få problemløsningsstrategier. Prosjektet går ut på å undersøke om, og hvordan elever på mellomtrinnet jobber problemløsende i programmering, og om de benytter seg av de kjente problemløsningsstrategiene.
Prosjektet er en kvalitativ studie hvor det er gjennomført fire ulike steg i innsamlingen med bruk av videoopptak. Steg én er en innføringstime for full klasse hvor de fikk innføring i programmet Scratch. Scratch er et programmeringsprogram og språk lagd for å lære barn programmering. Til de neste stegene blir det gjort et utvalg på fire elever. I steg to får de fire elevene en ny oppgave i Scratch som er problemløsende. Under steg tre regner elevene to tradisjonelle problemløsningsoppgaver i matematikken. Det siste og fjerde steget er et gruppeintervju med de fire elevene. På bakgrunn av dette blir elevenes problemløsende jobbing i programmeringen og matematikken sammenlignet.
Resultatene viser blant annet at elevene jobbet likt med strategier i både matematikken og programmeringen, og det kommer tydelig frem at elevene trenger mer opplæring i strategier og problemløsende arbeid. Spesielt virker ikke elevene vant med å vurdere sin egen læringsprosess. Med tanke på deling og samarbeidskultur er det mye bedre under programmeringen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: