Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRørnes, Karin
dc.contributor.authorIversen, Susanne
dc.date.accessioned2015-09-17T13:55:06Z
dc.date.available2015-09-17T13:55:06Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.description.abstractDette prosjektet viser hvordan læringsstrategiene til elevene påvirkes gjennom programmering i Scratch. Elevene jobber problemløsende, men benytter få problemløsningsstrategier. Prosjektet går ut på å undersøke om, og hvordan elever på mellomtrinnet jobber problemløsende i programmering, og om de benytter seg av de kjente problemløsningsstrategiene. Prosjektet er en kvalitativ studie hvor det er gjennomført fire ulike steg i innsamlingen med bruk av videoopptak. Steg én er en innføringstime for full klasse hvor de fikk innføring i programmet Scratch. Scratch er et programmeringsprogram og språk lagd for å lære barn programmering. Til de neste stegene blir det gjort et utvalg på fire elever. I steg to får de fire elevene en ny oppgave i Scratch som er problemløsende. Under steg tre regner elevene to tradisjonelle problemløsningsoppgaver i matematikken. Det siste og fjerde steget er et gruppeintervju med de fire elevene. På bakgrunn av dette blir elevenes problemløsende jobbing i programmeringen og matematikken sammenlignet. Resultatene viser blant annet at elevene jobbet likt med strategier i både matematikken og programmeringen, og det kommer tydelig frem at elevene trenger mer opplæring i strategier og problemløsende arbeid. Spesielt virker ikke elevene vant med å vurdere sin egen læringsprosess. Med tanke på deling og samarbeidskultur er det mye bedre under programmeringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8089
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7673
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectProgrammeringen_US
dc.subjectScratchen_US
dc.subjectProblemløsende læringen_US
dc.subjectProblemløsningen_US
dc.subjectProblemløsningsstrategieren_US
dc.subjectLæringsstrategieren_US
dc.titleKoding som digital grublis. En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmeringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)