dc.contributor.advisor | Rørnes, Karin | |
dc.contributor.author | Iversen, Susanne | |
dc.date.accessioned | 2015-09-17T13:55:06Z | |
dc.date.available | 2015-09-17T13:55:06Z | |
dc.date.issued | 2015-05-14 | |
dc.description.abstract | Dette prosjektet viser hvordan læringsstrategiene til elevene påvirkes gjennom programmering i Scratch. Elevene jobber problemløsende, men benytter få problemløsningsstrategier. Prosjektet går ut på å undersøke om, og hvordan elever på mellomtrinnet jobber problemløsende i programmering, og om de benytter seg av de kjente problemløsningsstrategiene.
Prosjektet er en kvalitativ studie hvor det er gjennomført fire ulike steg i innsamlingen med bruk av videoopptak. Steg én er en innføringstime for full klasse hvor de fikk innføring i programmet Scratch. Scratch er et programmeringsprogram og språk lagd for å lære barn programmering. Til de neste stegene blir det gjort et utvalg på fire elever. I steg to får de fire elevene en ny oppgave i Scratch som er problemløsende. Under steg tre regner elevene to tradisjonelle problemløsningsoppgaver i matematikken. Det siste og fjerde steget er et gruppeintervju med de fire elevene. På bakgrunn av dette blir elevenes problemløsende jobbing i programmeringen og matematikken sammenlignet.
Resultatene viser blant annet at elevene jobbet likt med strategier i både matematikken og programmeringen, og det kommer tydelig frem at elevene trenger mer opplæring i strategier og problemløsende arbeid. Spesielt virker ikke elevene vant med å vurdere sin egen læringsprosess. Med tanke på deling og samarbeidskultur er det mye bedre under programmeringen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8089 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7673 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | Programmering | en_US |
dc.subject | Scratch | en_US |
dc.subject | Problemløsende læring | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Problemløsningsstrategier | en_US |
dc.subject | Læringsstrategier | en_US |
dc.title | Koding som digital grublis. En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |