Kompetanse, læreplanen og samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av utfordringer lærere peker på i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8103Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Lind, Julie IngeborgAbstract
Denne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet: ”Hvilke utfordringer peker matematikklærere på i overgangen mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet? ” Bakgrunnen kom fra internasjonale undersøkelsers resultater som viser at elever sliter i algebra. Hensikten var å belyse hvilke utfordringer lærene pekte på i overgangen. Jeg benyttet jeg meg av intervju som metode for å belyse hvilke utfordringer lærerne pekte på i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen i matematikk, hvor sju lærere deltok som informanter.
Gjennom analysearbeidet har jeg funnet at lærerne peker primært på tre utfordringer: Elev- og lærerkompetansen, læreplanen og et ikkeeksisterende samarbeid. Utfordringene kan sees i sammenheng med hverandre hvor en manglende elevkompetanse blir sett som en utfordring. Lærerkompetansen og læreplanen blir sett på som påvirkende faktorer på elevkompetansen. Og et faglig samarbeid mellom hovedtrinnene blir sett på et steg nærmere en løsning for å lette overgangen for elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: