Show simple item record

dc.contributor.advisorRørnes, Karin
dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin Emilie
dc.contributor.authorKarlsen, Charlotte
dc.contributor.authorFredriksson, Linn Marlen
dc.date.accessioned2015-09-21T10:23:39Z
dc.date.available2015-09-21T10:23:39Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt om Zero-programmet har hatt langtidsvirkende effekt på skolens forebyggende arbeid. Vi har undersøkt hvilke tiltak fra Zeroprogrammet skolene har valgt å beholde og hvilke nye tiltak skolene har innført i sitt forebyggingsarbeid. Vår problemstilling er «På hvilken måte har antimobbeprogram langtidsvirkning hos skolens forebyggende arbeid mot mobbing?». Vi har valgt denne retningen fordi vi er opptatt av det psykososiale miljøet i skolen. Det er en sammenheng mellom helse, trivsel og læring slik opplæringsloven § 9 a har som utgangspunkt. Vi valgte en kvalitativ tilnærming for å få svar på våre spørsmål, og endte opp med å benytte observasjon og intervju. Vi har samarbeidet med to skoler som innførte Zero-programmet for om lag 10 år siden. Vi fant ut at begge skolene har videreutviklet det de mente fungerte bra, og satt inn nye tiltak på områder de mente ikke fungerte like godt.​en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8110
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7693
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.subjectZeroen_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectZero-programmeten_US
dc.subjectforebyggende tiltaken_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleStopp mobbingen! En studie om antimobbeprogrammet Zeros langtidsvirkende effekt på skolers forbyggende arbeid mot mobbing.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)