Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæther, Kari-Anne
dc.contributor.authorCarlsen, Ida Marie
dc.date.accessioned2015-09-23T11:26:27Z
dc.date.available2015-09-23T11:26:27Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive det flerkulturelle perspektivet i norskfaget gjennom en kasusstudie hvor et variert utvalg kvalitative metoder tas i bruk: dokumentanalyser, utforskende samtaler, klasseromsobservasjon og kvalitativt intervju. Studien har hatt et spesielt fokus på arbeid med tekster som kan tematisere kulturelt mangfold på ulike måter, og den avgrenser seg til mellomtrinnet. Følgende problemstilling belyses: På hvilke måter kan norskfaget forberede elevene på dagens flerkulturelle samfunn? Den teoretiske rammen for avhandlingen er hovedsakelig teori om det flerkulturelle klasserom og samfunn, med særlig vekt på interkulturell kompetanse. I tillegg er New Literacy Studies, læreplanteori, lærebokkunnskap og didaktisk relasjonstenkning sentralt i det teoretiske grunnlaget. Hovedfunn i denne studien er at norskfaget gir rom for å innlemme flerkulturelle perspektiver, men at dette perspektivet er vagt formulert i læreplanen. Oversatte tekster fra andre kulturkretser enn den vestlige er dårlig representert i utvalget av lærebøker som ble undersøkt. Studien kan også underbygge tidligere studier, som viser at barn kan trekke veksler på personlige opplevelser og erfaringer fra migrasjon og kulturmøter i møte med tekster de kan relatere til dette. Både lærers kompetanse og holdninger kan være av betydning for hvordan perspektivet vektlegges i undervisningen. Konklusjonen blir at perspektivet er for vagt formulert i lærerplanen, men at norsklæreren kan være en meget viktig person i arbeidet med å forberede alle elevene på det flerkulturelle samfunnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8124
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7708
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904en_US
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectInterkulturell kompetanseen_US
dc.subjectFlerkulturelt perspektiven_US
dc.subjectFlerkulturell litteraturen_US
dc.subjectKulturelt mangfolden_US
dc.subjectKulturell kompetanseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"Kulturelle ulikheter gjør livet mer verdifullt." En kasusstudie om flerkulturelle perspektiver i norskfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)