dc.contributor.advisor | Lefdal, Else Margrethe | |
dc.contributor.advisor | Moe, Harald Eivind | |
dc.contributor.author | Hofsøy, Sander Magnus | |
dc.date.accessioned | 2015-09-23T12:44:46Z | |
dc.date.available | 2015-09-23T12:44:46Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har fokus på hvorvidt det legges til rette for treundervisning i Tromsøskolen, samt hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppleves som funksjonell og dekorativ. Målet med denne undersøkelsen er å få kunnskaps om faginnhold og undervisningspraksis i tre, samt hvordan det undervises i ulike sammenføyningsteknikker i tre i Tromsøskolen. Oppgaven består av en teoretisk del og en praktisk del og har følgende forskningsspørsmål:
1. Blir det lagt til rette for trearbeid i kunst og håndverk i Tromsøskolen, og hvordan undervises det i ulike sammenføyningsteknikker i harde materialer?
2. Hvordan kan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk oppfattes å være mest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Og hvordan kan det jeg prøver ut eller utforsker i eget praktisk-estetisk arbeid være relevant for undervisning i kunst og håndverk?
Med utgangspunkt i en intervjuguide, har jeg gjennom samtaler med lærere i Tromsøskolen fått tilgang til deres hverdagshistorier fra undervisningspraksisen i kunst og håndverk i tre. Samtaler som peker på viktige faktorer for at det skal kunne legges til rette for trearbeid i skolen. I tillegg har jeg gjennom et praktisk estetisk arbeid studert hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppfattes som fest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Avslutningsvis drøfter jeg hvordan mitt praktisk-estetiske arbeid kan være relevant for undervisningen i kunst og håndverk. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8134 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7718 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3907 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Skulptur: 121 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History of art: 120::Sculpture: 121 | en_US |
dc.subject | Sentrumstapping | en_US |
dc.subject | Sammenføyningsteknikker | en_US |
dc.subject | Tresløyd | en_US |
dc.subject | Sløyd | en_US |
dc.subject | Trearbeid | en_US |
dc.subject | kunst og håndverk | en_US |
dc.subject | Sentrumstapper | en_US |
dc.subject | Dekor | en_US |
dc.title | «Arbeid med tre i kunst og håndverk i Tromsøskolen.» Sentrumstapping som sammenføyningsteknikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |