Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLefdal, Else Margrethe
dc.contributor.advisorMoe, Harald Eivind
dc.contributor.authorHofsøy, Sander Magnus
dc.date.accessioned2015-09-23T12:44:46Z
dc.date.available2015-09-23T12:44:46Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har fokus på hvorvidt det legges til rette for treundervisning i Tromsøskolen, samt hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppleves som funksjonell og dekorativ. Målet med denne undersøkelsen er å få kunnskaps om faginnhold og undervisningspraksis i tre, samt hvordan det undervises i ulike sammenføyningsteknikker i tre i Tromsøskolen. Oppgaven består av en teoretisk del og en praktisk del og har følgende forskningsspørsmål: 1. Blir det lagt til rette for trearbeid i kunst og håndverk i Tromsøskolen, og hvordan undervises det i ulike sammenføyningsteknikker i harde materialer? 2. Hvordan kan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk oppfattes å være mest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Og hvordan kan det jeg prøver ut eller utforsker i eget praktisk-estetisk arbeid være relevant for undervisning i kunst og håndverk? Med utgangspunkt i en intervjuguide, har jeg gjennom samtaler med lærere i Tromsøskolen fått tilgang til deres hverdagshistorier fra undervisningspraksisen i kunst og håndverk i tre. Samtaler som peker på viktige faktorer for at det skal kunne legges til rette for trearbeid i skolen. I tillegg har jeg gjennom et praktisk estetisk arbeid studert hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppfattes som fest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Avslutningsvis drøfter jeg hvordan mitt praktisk-estetiske arbeid kan være relevant for undervisningen i kunst og håndverk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8134
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7718
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3907en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Skulptur: 121en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History of art: 120::Sculpture: 121en_US
dc.subjectSentrumstappingen_US
dc.subjectSammenføyningsteknikkeren_US
dc.subjectTresløyden_US
dc.subjectSløyden_US
dc.subjectTrearbeiden_US
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectSentrumstapperen_US
dc.subjectDekoren_US
dc.title«Arbeid med tre i kunst og håndverk i Tromsøskolen.» Sentrumstapping som sammenføyningsteknikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)