«Arbeid med tre i kunst og håndverk i Tromsøskolen.» Sentrumstapping som sammenføyningsteknikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8134Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hofsøy, Sander MagnusSammendrag
Denne masteroppgaven har fokus på hvorvidt det legges til rette for treundervisning i Tromsøskolen, samt hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppleves som funksjonell og dekorativ. Målet med denne undersøkelsen er å få kunnskaps om faginnhold og undervisningspraksis i tre, samt hvordan det undervises i ulike sammenføyningsteknikker i tre i Tromsøskolen. Oppgaven består av en teoretisk del og en praktisk del og har følgende forskningsspørsmål:
1. Blir det lagt til rette for trearbeid i kunst og håndverk i Tromsøskolen, og hvordan undervises det i ulike sammenføyningsteknikker i harde materialer?
2. Hvordan kan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk oppfattes å være mest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Og hvordan kan det jeg prøver ut eller utforsker i eget praktisk-estetisk arbeid være relevant for undervisning i kunst og håndverk?
Med utgangspunkt i en intervjuguide, har jeg gjennom samtaler med lærere i Tromsøskolen fått tilgang til deres hverdagshistorier fra undervisningspraksisen i kunst og håndverk i tre. Samtaler som peker på viktige faktorer for at det skal kunne legges til rette for trearbeid i skolen. I tillegg har jeg gjennom et praktisk estetisk arbeid studert hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppfattes som fest funksjonelt til også å få et dekorativt utrykk. Avslutningsvis drøfter jeg hvordan mitt praktisk-estetiske arbeid kan være relevant for undervisningen i kunst og håndverk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: