• Sosial kompetanse hos minoritetsspråklige elever 

      Skjelstad Gjestemoen, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om arbeid med sosial kompetanse hos minoritetsspråklige elever. Jeg har, gjennom en tekstanalyse, undersøkt hva begrepet sosial kompetanse innebærer i utvalgte deler av gjeldende læreplanverk, LK06, og opplæringsloven, samt Utdanningsdirektoratet sin veileder for skolen om utvikling av sosial kompetanse. Videre har jeg, gjennom kvalitative ...
    • Utforskende arbeidsmetoder — Et verktøy på veien mot tilpasset opplæring i matematikk? 

      Dørmænen, Heidi Alida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Arbeidet med de nye læreplanene viser at utforskende ferdigheter blir sentralt i fremtidens skole. Forskning viser likevel en bred forståelse for begrep og innhold i utforskende arbeidsmetoder. Selv om det kommer en ny læreplan, står prinsippet om tilpasset opplæring i skolen like stødig som før. Jeg ønsket derfor i denne studien å se nærmere på hva utforskende arbeidsmetoder er og hvordan ...
    • "Den tar jo tid, men jeg ville ikke vært den foruten". Evalueringsboka, et redskap for formativ vurdering? 

      Pedersen, Steffen Skogvang; Brandvold, Bendik Befring (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Forskning fastslår at vurderingspraksis som setter elevene i sentrum har stor læringseffekt. Elevene bør i samråd med lærer vurdere egen læringsprosess, og på sikt være i stand til egenhendig å endre kurs og vurdere egne læringsmål. Disse prinsippene faller innenfor formativ vurdering. I forskning og politiske dokumenter blir formativ vurdering ofte omtalt i abstrakte ordelag, og det kan virke ...
    • Mobbing i skolen. Hvordan kan lærere forebygge det? 

      Eriksen, Marthe Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I dette forskningsprosjektet undersøkes det hvordan lærere kan arbeide med å forebygge mobbing blant elevene i skolen. Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor fire informanter bestående av to lærere, en rektor og en som har spesialisert seg innenfor mobbing har blitt intervjuet om temaet. Ideen og ønsket er å kunne være i stand til å stoppe mobbing allerede før den oppstår, og øke bevisstheten rundt ...
    • § 9a- en forløper til et strengere regelverk i skolen? 

      Strand, Stian; Jenssen, Jonas Nicolai (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer § 9a gir for å forebygge mobbing. Vi har utført en kvalitativ intervjustudie. Vi har intervjuet to lærere, to rektorer og Mobbeombudet i Troms om mulighetene og utfordringene knyttet til § 9a. Informantene ble valgt på bakgrunn av deres arbeidsområder tilknyttet § 9a. Analysen av intervjuene har ført til kategorisering av pedagogiske ...
    • Nasjonale prøver og TIMSS som læreplan? En komparativ og temasentrert studie av LK06, TIMSS og nasjonale prøver 

      Nordahl, Ingrid Solhaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne avhandlingen skal jeg studere samsvaret mellom kompetansemål i LK06 og nasjonale-/internasjonale prøver. Studien har en hermeneutisk tilnærming hvor jeg benytter et ateoretisk fortolkende casestudie til å først analysere og dele opp læreplanmål, for så å plassere oppgavene innenfor de delmålene de dekker. Jeg har redegjort for begrepet læreplan og plassert LK06, samt presentert teori om ...
    • Relasjoners betydning for læring i skolen 

      Jøraholmen, Sara Sofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Jeg ønsket å studere hvilken betydning relasjoner har for læring i skolen. Denne studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: hvorfor er arbeidet med relasjoner i skolen viktig for læring, og hvordan kan lærere arbeide med å utvikle gode relasjoner? Prosjektet ble gjennomført på to ulike skoler hvor jeg observerte, og gjennomførte et fokusgruppeintervju og et individuelt. ...
    • Utforskende arbeidsmåter på barneskolen - mer enn bare utforsking. 

      Jensen, Eirin Caroline Lande (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Målsetningen med denne studien er å bidra med kunnskap om utforskende arbeidsmåter i barneskolen. Jeg undersøker om det foreligger noen føringer for bruk av utforskende arbeidsmåter i nasjonale læreplaner gjennom en dokumentanalyse av utvalgte læreplaner i fag og Den overordnede delen – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (2017). Videre søker jeg innsikt i de didaktiske mulighetene og ...
    • Tilpasset opplæring gjennom praktiske undervisningsmetoder. En kvalitativ kasusstudie om hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen i matematikk. 

      Jacobsen, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Fokuset i denne masteroppgaven har vært hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen til elevene i 1. klasse. Jeg har tatt utgangspunkt i 1. klasse da det den siste tiden har blitt debattert mye rundt seksårsreformen der første klasse skulle være et mykt overgangsår fra barnehagen til skolen. I dag er det et år stappfullt av undervisning, læringsmål og kartlegginger. ...
    • Skolen som arena for utvikling av sosial kompetanse - hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen? 

      Knutsen, Cathrine Maria Martinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie med det formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen». Studien tar utgangspunkt i det jeg anser som relevant litteratur, teori og forskning innenfor temaet sosial kompetanse, og er basert på semistrukturert intervju som metode. Datamaterialet mitt består av tre ...
    • Innagerende atferd i skolen - ansatte i skoletjenestens kunnskap og erfaring. 

      Kvanmo, Hanne Falkman (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Gjennom litteratur og forskning kommer det fram at de stille og forsiktige barna får lite fokus i skolen. Jeg ønsket derfor å undersøke hvilken kunnskap og erfaring ansatte i skoletjenesten har til elever som viser en innagerende atferd i skolen. I tillegg har jeg sett på hva som anses som nødvendige tilpasninger i forhold til disse elevene. Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til ...
    • Nyutdannede lærere etter en femårig masterutdanning 

      Frantzen, Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-27)
      Denne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. ...
    • Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode 

      Hansen, Silje; Nøkland Sollied, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes ...
    • Sitte med læringspartner eller ha en å sitte med? En casestudie om forutsetninger som kan ha betydning for læringspartnermetoden, slik at den kan bidra til å støtte elevenes læring 

      Søfting, Katrine Fredrikke Eliseussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Elevvurdering for læring er en sentral satsing og klart forankret i styrende dokumenter og lovgivningen på utdanningsområdet i grunnskolen. Hvordan eleven kan være en hjelp og støtte for hverandre i undervisningen er en viktig del av dette tema om elevvurdering. I en casestudie har jeg observert læringspartnermetoden gjennom et utvalg av tre læringspar fra mellomtrinnet i en grunnskole over tre uker. ...
    • "Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiv 

      Hansen, Cecilie Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene ...
    • «Ta deg bryet med å lete etter veien inn». En studie av hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd. 

      Aspen, Sara Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne studien undersøker hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd. Relasjonskompetanse er et sentralt begrep i skolen, og jeg anser en lærers relasjonskompetanse som svært viktig, på samme måte som den faglige. Jeg ble motivert til å fordype meg i temaet etter en praksisperiode. I praksisperioden observerte jeg utfordringer i relasjonen mellom lærere og en elev ...
    • Når leken blir utetiden. En studie om overgang fra barnehage til skole 

      Bardo, Stine Marlén (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Overgang fra barnehage til skole har lenge vært et sentralt tema. Høsten 2018 ble det innført en lovfestet plikt som forteller at skolen skal samarbeide med barnehagen og overgangen. Viktigheten ved veldrevende overganger, med gode rutiner er sterk, men hvordan planene er implementert i skolen kan varier betydelig. Dette vekket min interesse for å undersøke hva overgangsfasen handler om. Målsetningene ...
    • Tidlig skriving - å være ambisiøs på elevenes vegne. En studie om hvordan en engasjert lærer legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing. 

      Myrvold, Marlin Catharina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Bakgrunnen for denne studien er lærerutdanningens fokus på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen med skriving som utgangspunkt, og min foreløpige opplevde praksis der jeg ikke har observert at noen har jobbet med tilnærmingen. Jeg ønsket dermed å finne ut mer om dette. Hensikten med studiet er å belyse hvordan lærere kan legge til rette for en skrive- og leseopplæring som har ...
    • «Det var lettere for meg å tenke at jeg bare var dum». En studie om tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker 

      Holkestad, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Skolehverdagen til elever med lese- og skrivevansker kan bli svært utfordrende når elevene ikke får den hjelpen de trenger. Jeg har selv dysleksi, og vet fra erfaring hvor utfordrende det kan være. Dette vekket min interesse for å undersøke tema lese- og skrivevansker nærmere. Formålet med studien er å belyse hvordan lærere arbeider for å tilpasse undervisningen for elever med lese- og skrivevansker. ...
    • Kompetansebehov i fådelte skoler. Fådelte skolers behov og grunnskolelærerutdanningens tilbud 

      Svendsen, Miriam Duveke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I denne studien har jeg forsket på om det er samsvar mellom den femårige grunnskolelærerutdanningen og det som er behov i fådelte skoler. Fådelte skoler er skoler som har ulike klassetrinn som får undervisning i samme klasserom. Sentralisering er en av grunnene til at det er blitt færre fådelte bygdeskoler, men det finnes fortsatt både mange fådelte skoler og distriktskoler i Norge. Forskning viser ...