Utdanningsvalg- jenter som velger typiske "guttestudier" - En kvalitativ studie om jenters opplevelse av å studere realfag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9213Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjørgan, Caroline KnudsenSammendrag
Denne studien tar utgangspunkt i jenter som tar høyere utdanning innenfor realfag. De siste årene har det vært mye fokus rundt jenters manglende interesse for realfaglige utdanningen innen teknologi, naturfag, IKT, matematikk og fysikk. For å få flere jenter til å velge realfag, er det derfor viktig med mer kunnskap om hvorfor mange ikke velger denne type utdanning. Like viktig er det å høre hvorfor de jentene som har valgt å ta utdanning innenfor realfag, faktisk har valgt det. Ved bruk av kvalitativ metode, skal dette prosjektet undersøke hvorfor noen jenter har valgt å studere realfag. Jeg ønsket å undersøke hvordan de reflekterte over utdanningsvalget sitt og hvordan de opplever å studere typiske «guttestudier». Jeg ønsker også undersøke hvem jentene er og hvordan de vil beskrive en typisk «realfagsjente».
Jeg bruker litteratur på feltet og tidligere forskning for å kunne sammenligne og støtte eget datamaterialet. Samtidig har jeg brukt teorier om sosialisering, identitet og det refleksive selvet som skal belyse materialet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: