Seksuelle overgrep mot barn i førskolealder. En systematisk litteraturgjennomgang av korttidsvirkninger og forhold som påvirker utvikling av vansker
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9309Dato
2016-05-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, Isabelle BjørklundSammendrag
Formål med studien var å undersøke korttidsvirkninger i etterkant av seksuelle overgrep hos
førskolebarn og forhold som kan påvirke utvikling av korttidsvirkningene i etterkant. Studien tok utgangspunkt i eksisterende forskningslitteratur om seksuelle overgrep mot førskolebarn. Forskningslitteraturen ble trukket fra to internasjonale databaser og systematisk gjennomgått ved bruk av utvalgskriterier. Det ble tatt utgangspunkt i systematisk litteraturgjennomgang som metode, med bruk av elementer fra narrativ litteraturgjennomgang for fremstilling av funn. Litteraturgjennomgangen viste at det foreligger få studier av førskolebarn utsatt for seksuelle overgrep, konsentrert til ettervirkninger i denne aldersgruppen og forhold som kan bidra til utvikling av vansker. Det ble funnet at førskolebarn viser et variert bilde av problemer, men at aldersupassende seksuell atferd og somatiske plager var vansker som diskriminerte mest mellom førskolebarn utsatt for seksuelle overgrep og barn som ikke var utsatt. Videre ble det funnet at forhold ved barnet, som tilknytning og emosjonsregulering, og forhold ved foreldre (psykiske vansker, tidligere historie av overgrep, mestringsstrategier og personlig resiliens), var forhold som var av særlig betydning for hvorvidt førskolebarn utviklet problemer i etterkant av seksuelle overgrep. Litteraturgjennomgangen viser behov for et økt fokus og forskning på seksuelle overgrep mot førskolebarn. Dette gjelder både hva som kan bidra til å beskytte denne aldersgruppen mot seksuelle overgrep og hva som kan bidra til å beskytte dem mot utvikling av vansker når seksuelle overgrep har skjedd.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Kunnskapsoversikt om og forebygging av seksuelle overgrep mot barn og unge
Clancy, Anne; Kvello, Øyvind; Neverdal, Sissel; Schjelde, Tor J. (Research report; Forskningsrapport, 2015)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Sortland kommune. Rapporten gir en oversikt over kunnskapsstatus om seksuelle overgrep og hvordan helsefremmende tiltak kan overfor barn og unge bidra til reduksjon i forekomst av dette. Rapporten er delt i tre: <br>Del 1 omhandler området folkehelse <br>Del 2 er en kunnskapsoversikt om seksuelle overgrep <br>Del 3 er en oversikt over forebyggende ... -
Barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Forebygging av seksuelle overgrep
Bergersen, Sandra Angelita; Jensen, Tatjana Solberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne studien tar for seg å undersøke på hvilken måte barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg undersøker den hvordan barnehageansattes holdninger kan innvirke på det forebyggende arbeidet i barnehagens praksis. Teorigrunnlaget for oppgaven presenterer aktuell teori og forskning som omhandler barns seksuelle og følelsesmessige ... -
De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
Antonsen, Jill-Heidi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler ...