dc.contributor.advisor | Holen, Frank | |
dc.contributor.author | Bottolfsen, Trine Aas | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T10:07:43Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T10:07:43Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er implementering i skolen. Jeg ønsker å finne ut hvordan mine kollegaer på avdeling for Service og samferdsel opplevde innføringen av en ny metode, «Trygg læring» (TL), i sin undervisning når avdelingen flyttet til en ny skole.
Etter tidlig å ha kartlagt avvik i bruk av metoden, har jeg studert de underliggende årsakene til varierende bruk av TL. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg ser på variasjonen i bruk av TL sett i lys av tre organisasjonsteoretiske perspektiver; instrumentelt, kulturelt og myteperspektivet. I forlengelsen av dette vil jeg også se på innvirkningen klima for innovasjoner kan ha hatt for bruken av «Trygg læring». Til slutt diskuterer institusjonelle logikker i skolen, og om tilstedeværelse av flere logikker kan ha hatt innvirkning på bruken av TL.
En skole er en kompleks organisasjon, og mulige årsaker til avviket er sammensatte. Det kan se ut til at profesjonsdoktrinen står sterkt hos lærerne på SA med forventninger til å være de kyndige i skolespørsmål. Samtidig vil enhver implementering ta tid, noe som virusstrategien peker på. For at «Trygg læring» skal bli en naturlig del av skolehverdagen fordres det at metoden oversettes for å tilpasses undervisningspraksisen. Et halvt år etter oppstart er det bare 1 av 9 lærere som har implementert «Trygg læring» i sin undervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9397 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8955 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.title | "Her hos oss bruker vi Trygg læring", sa rektor. En studie av implementering av en ny metode for en gruppe lærere som flyttet til en annen videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |