Show simple item record

dc.contributor.advisorHolen, Frank
dc.contributor.authorBottolfsen, Trine Aas
dc.date.accessioned2016-07-06T10:07:43Z
dc.date.available2016-07-06T10:07:43Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.description.abstractTema for oppgaven er implementering i skolen. Jeg ønsker å finne ut hvordan mine kollegaer på avdeling for Service og samferdsel opplevde innføringen av en ny metode, «Trygg læring» (TL), i sin undervisning når avdelingen flyttet til en ny skole. Etter tidlig å ha kartlagt avvik i bruk av metoden, har jeg studert de underliggende årsakene til varierende bruk av TL. Oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg ser på variasjonen i bruk av TL sett i lys av tre organisasjonsteoretiske perspektiver; instrumentelt, kulturelt og myteperspektivet. I forlengelsen av dette vil jeg også se på innvirkningen klima for innovasjoner kan ha hatt for bruken av «Trygg læring». Til slutt diskuterer institusjonelle logikker i skolen, og om tilstedeværelse av flere logikker kan ha hatt innvirkning på bruken av TL. En skole er en kompleks organisasjon, og mulige årsaker til avviket er sammensatte. Det kan se ut til at profesjonsdoktrinen står sterkt hos lærerne på SA med forventninger til å være de kyndige i skolespørsmål. Samtidig vil enhver implementering ta tid, noe som virusstrategien peker på. For at «Trygg læring» skal bli en naturlig del av skolehverdagen fordres det at metoden oversettes for å tilpasses undervisningspraksisen. Et halvt år etter oppstart er det bare 1 av 9 lærere som har implementert «Trygg læring» i sin undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9397
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8955
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.title"Her hos oss bruker vi Trygg læring", sa rektor. En studie av implementering av en ny metode for en gruppe lærere som flyttet til en annen videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)