Algebra på nye veier. En kvalitativ studie av elevers tenkemåter etter å ha spilt algebraspillet DragonBox
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9528Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fandin, Lise SetsaasSammendrag
Høsten 2015 ble jeg introdusert for et algebraspill for smarttelefoner og nettbrett som går under navnet DragonBox 12 +. Spillet er tilpasset elever fra barneskolen og opp til videregående, uavhengig hvilket nivå eleven ligger på. Firmaet WeWantToKnow har tatt utgangspunkt i at elever er naturlige oppdagere, og i spillet får de mulighet til å eksperimentere med ligninger i sitt eget tempo. Ved hjelp av umiddelbar tilbakemelding og rask progresjon vil elevene kunne oppleve mestringsfølelse i spillet. Parenteser, fortegnsregler, brøk, regneregler med bokstavuttrykk, forenkling av sammensatte rasjonale uttrykk og faktorisering er noen av temaene spillet tar opp.
Algebra på nye veier, er en kvalitativ studie hvor det ses på hvordan elevers tenkemåter endres etter å ha spilt DragonBox 12+. Hvilken forståelse elevene oppnår, og hvilke representasjonsformer elvene bruker, er sentrale tema som vil bli diskutert i oppgaven. For å svare på dette har jeg valgt aksjonsforskning som design hvor jeg bruker intervju som metode for datainnsamling. Studien er gjennomført på to grupper 8.klassinger på til sammen 24 elever, og hadde en varighet på to uker som utgjorde 6 timer med hver gruppe. Intervjuene ble gjennomført i for- og etterkant av perioden.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: