Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorFandin, Lise Setsaas
dc.date.accessioned2016-08-24T13:37:13Z
dc.date.available2016-08-24T13:37:13Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.description.abstractHøsten 2015 ble jeg introdusert for et algebraspill for smarttelefoner og nettbrett som går under navnet DragonBox 12 +. Spillet er tilpasset elever fra barneskolen og opp til videregående, uavhengig hvilket nivå eleven ligger på. Firmaet WeWantToKnow har tatt utgangspunkt i at elever er naturlige oppdagere, og i spillet får de mulighet til å eksperimentere med ligninger i sitt eget tempo. Ved hjelp av umiddelbar tilbakemelding og rask progresjon vil elevene kunne oppleve mestringsfølelse i spillet. Parenteser, fortegnsregler, brøk, regneregler med bokstavuttrykk, forenkling av sammensatte rasjonale uttrykk og faktorisering er noen av temaene spillet tar opp. Algebra på nye veier, er en kvalitativ studie hvor det ses på hvordan elevers tenkemåter endres etter å ha spilt DragonBox 12+. Hvilken forståelse elevene oppnår, og hvilke representasjonsformer elvene bruker, er sentrale tema som vil bli diskutert i oppgaven. For å svare på dette har jeg valgt aksjonsforskning som design hvor jeg bruker intervju som metode for datainnsamling. Studien er gjennomført på to grupper 8.klassinger på til sammen 24 elever, og hadde en varighet på to uker som utgjorde 6 timer med hver gruppe. Intervjuene ble gjennomført i for- og etterkant av perioden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9528
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9086
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectDragonBoxen_US
dc.subjectAlgebraen_US
dc.subjectLigningeren_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectrepresentasjonssystemeren_US
dc.subjectTeknologien_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectIKTen_US
dc.titleAlgebra på nye veier. En kvalitativ studie av elevers tenkemåter etter å ha spilt algebraspillet DragonBoxen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)