Alle er så gode som de er. En kvalitativ studie av matematisk kompetanse hos lavt presterende elever
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9529Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Ditløvsen, SteffenAbstract
Norske elevers resultater har gitt grobunn for begrepet ”svake elever”. Dette begrepet har engasjert meg til å se nærmere på hvordan matematisk kompetanse elever som blir kategorisert som ”svake elever” har. I oppgaven bruker jeg begrepet lavt-presterende elever med tilhørende definisjon fra PISA.
For å gjøre oppgaven mer fokusert har jeg konsentrert meg om få elever og to matematiske kompetanser og sammenhengen mellom disse. Problemstillingen jeg forsøker å besvare er: ”Hvordan er sammenhengen mellom de matematiske kompetansene forståelse og flyt hos lavt presterende elever?”. Som underliggende forskningsspørsmål, for å hjelpe meg med å svare på problemstillingen har jeg: ”Hvilken grad av kompetansen forståelse oppnår elevene?” og
”Hvilken grad av kompetansen flyt oppnår elevene?”.
For å svare på forskningsspørsmålene har jeg kartlagt kompetansen til lavt presterende elever som lærere ved en ikke-navngitt skole har valgt ut. Gjennom oppgaveintervju med elevene har jeg hatt fokus på å få fram deres svar og tankegang omkring svarene. Deretter har jeg analysert svarene og transkripsjonen for å finne ut av elevenes kompetanse innen flyt og forståelse.
Resultatene tyder på at elevene i stor grad har bedre kompetanse i flyt, enn forståelse. Den viktigste årsakene til dette er nok at slik kompetansene er definert, kan man utføre en prosedyre på en effektiv og presis måte uten å forstå hva man gjør. Men dersom man har høy kompetanse både i flyt og forståelse vil det være gjensidig fordelaktig.
Elevene jeg har valgt ut er plassert i samme kategori, men resultatene mine viser at eleven er veldig forskjellig. Derfor er det viktig å ikke bare plassere elever i en kategori uten å ta hensyn til at det er individuelle forskjeller mellom elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: