Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorDitløvsen, Steffen
dc.date.accessioned2016-08-24T13:39:08Z
dc.date.available2016-08-24T13:39:08Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractNorske elevers resultater har gitt grobunn for begrepet ”svake elever”. Dette begrepet har engasjert meg til å se nærmere på hvordan matematisk kompetanse elever som blir kategorisert som ”svake elever” har. I oppgaven bruker jeg begrepet lavt-presterende elever med tilhørende definisjon fra PISA. For å gjøre oppgaven mer fokusert har jeg konsentrert meg om få elever og to matematiske kompetanser og sammenhengen mellom disse. Problemstillingen jeg forsøker å besvare er: ”Hvordan er sammenhengen mellom de matematiske kompetansene forståelse og flyt hos lavt presterende elever?”. Som underliggende forskningsspørsmål, for å hjelpe meg med å svare på problemstillingen har jeg: ”Hvilken grad av kompetansen forståelse oppnår elevene?” og ”Hvilken grad av kompetansen flyt oppnår elevene?”. For å svare på forskningsspørsmålene har jeg kartlagt kompetansen til lavt presterende elever som lærere ved en ikke-navngitt skole har valgt ut. Gjennom oppgaveintervju med elevene har jeg hatt fokus på å få fram deres svar og tankegang omkring svarene. Deretter har jeg analysert svarene og transkripsjonen for å finne ut av elevenes kompetanse innen flyt og forståelse. Resultatene tyder på at elevene i stor grad har bedre kompetanse i flyt, enn forståelse. Den viktigste årsakene til dette er nok at slik kompetansene er definert, kan man utføre en prosedyre på en effektiv og presis måte uten å forstå hva man gjør. Men dersom man har høy kompetanse både i flyt og forståelse vil det være gjensidig fordelaktig. Elevene jeg har valgt ut er plassert i samme kategori, men resultatene mine viser at eleven er veldig forskjellig. Derfor er det viktig å ikke bare plassere elever i en kategori uten å ta hensyn til at det er individuelle forskjeller mellom elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9529
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9087
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectLavt presterende eleveren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleAlle er så gode som de er. En kvalitativ studie av matematisk kompetanse hos lavt presterende eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)