dc.contributor.advisor | Folkenborg, Håkon Rune | |
dc.contributor.author | Berg, Anna Elise | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T13:42:30Z | |
dc.date.available | 2016-08-24T13:42:30Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Problemstilling
Denne oppgaven er basert på en kvalitativ studie omkring regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Problemstillingen for denne oppgaven er Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet?
Jeg vil belyse denne problemstillingen med forskningspørsmålene
- Hva legger et utvalg lærere i begrepet regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og er det ulike forståelser av begrepet?
- Er regning som grunnleggende ferdighet en prioritet hos lærere, hvor det jobbes aktivt for å utvikle ferdigheten?
- Hvordan blir regning implementert i samfunnsfagundervisningen, og i hvilken grad?
Metode
Jeg har valgt kvalitativt intervju av til sammen 6 lærere på mellomtrinnet, fordelt på tre ulike skoler i Tromsø.
Resultater
Tre av lærerne viser god forståelse av begrepet, hvor de resterende tre viser manglende forståelse for begrepet. Alle lærerne er positive til at begrepet er satt fokus på, også i samfunnsfag. To av lærerne gir vurdering av ferdigheten til elevene. Tre av lærerne planlegger sine samfunnsfagtimer med høyde for de grunnleggende ferdighetene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9531 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9089 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Grunnleggende ferdighet | en_US |
dc.subject | regning | en_US |
dc.subject | samfunnsfag | en_US |
dc.subject | didaktikk | en_US |
dc.title | Regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |