dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Eli Grete Hansson | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T13:49:49Z | |
dc.date.available | 2016-08-24T13:49:49Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Denne studien har tittelen Motivasjon til matematikkfaget. Hensikten med studien er å undersøke elevers motivasjon til matematikkfaget og prøve å forstå hva som kan bidra til å øke elevenes motivasjon til faget. Som ferdig utdannet lærer er det viktig for meg å kunne bidra til å øke elevenes interesse og ferdigheter i faget. Jeg har hatt fokus på elevene, og hvilke faktorer som spiller en rolle i elevenes hverdag i skolen, og hva som ligger til grunne for elevenes forhold til matematikk.
Studiet mitt tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et generisk kvalitativt forskningsdesign. Innsamlingen av dataen fant sted på tre ulike klassetrinn, med elever i alderen 10-16 år. Jeg benyttet meg av et semistrukturert intervju som metode, og brukte lydbånd mens intervjuet foregikk. Videre transkriberte og analyserte jeg dataene, og ut fra tematisk analyse tolket jeg datamaterialet ved å se etter sammenhenger og forskjeller hos informantene mine.
Gjennom analysen fant jeg at elever med middels måloppnåelse har lav motivasjon og forståelse av matematikkfaget. Samtidig er det forskjell i motivasjonsfaktorer hos elever ved 5.-, 8.- og 10.-klassetrinn. Elevene har ulike syn og forståelse av nødvendigheten ved å lære matematikk, men samtidig ser på seg selv som gode matematikere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9533 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9091 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Attribusjon | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Indre og ytre motivasjon | en_US |
dc.subject | Attribution Theory | en_US |
dc.subject | Kvalitativ metode | en_US |
dc.subject | Motivasjonsfaktorer | en_US |
dc.subject | Kvalitative intervju | en_US |
dc.subject | Evner | en_US |
dc.subject | Innsats | en_US |
dc.subject | Suksess | en_US |
dc.subject | Konstruktivistisk læringssyn | en_US |
dc.subject | Tematisk Analyse | en_US |
dc.subject | Self determination theory | en_US |
dc.subject | Sosiale relasjoner | en_US |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Lærer | en_US |
dc.subject | Lektor | en_US |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Didaktikk | en_US |
dc.subject | Elever | en_US |
dc.subject | Skole | en_US |
dc.subject | Grunnskole | en_US |
dc.subject | Læringssyn | en_US |
dc.subject | Læringsperspektiver | en_US |
dc.subject | Kunnskapssyn | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Lektor-utdanning 5.-10-trinn | en_US |
dc.subject | Økt motivasjon | en_US |
dc.subject | Hensikt med fag | en_US |
dc.subject | Mestring | en_US |
dc.subject | Mestringsfølelse | en_US |
dc.subject | Nytteverdi | en_US |
dc.subject | Praktisk anvendelse | en_US |
dc.subject | Metode | en_US |
dc.subject | Analyse | en_US |
dc.subject | Etikk | en_US |
dc.subject | Forståelse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Motivasjon til matematikkfaget - En kvalitativ undersøkelse av motivasjonsfaktorer hos elever på 5.- 8.- og 10.-klassetrinn. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |