Brøkundervisning i forskning og praksis. En kvalitativ studie om hva forskning sier er god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9534Dato
2016-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne masteroppgaven har vi sett på hvordan forskning beskriver god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis. Hensikten er å danne eksempler på god brøkundervisning.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen baserte seg på observasjoner i to klasser på 6. trinn. Det ble i tillegg benyttet intervju for å underbygge observasjonene. I observasjonen støttet vi oss på Schoenfeld og Floden sitt rammeverk, Teaching for Robust Understanding in Mathematics (TRU Math). Dette er et rammeverk bestående av fem dimensjoner som er sentrale innenfor matematikkundervisning, og tar for seg det som allerede er kjent som god undervisningspraksis. Vi har også sett på hvordan undervisningen har støttet opp under det komplekse brøkbegrepet bestående av fem aspekter. Aspektene må beherskes for å få en fullverdig forståelse for brøk.
Vi kommer frem til at undervisning som bidrar til at elever utvikler matematisk kyndighet og ivaretar alle aspektene innenfor brøk, kvalifiserer til god brøkundervisning. I oppgaven trekker vi frem utvalgte undervisningssituasjoner som skåret høyt på de fem dimensjonene i TRU Math, og drøfter hvorfor de skåret høyt. Vi diskuterer deretter om undervisningen som har skåret høyt bidrar til å utvikle matematisk kyndighet og om det komplekse brøkbegrepet ble ivaretatt. Vi kom frem til at undervisningssituasjonene som la opp til diskusjon og samtale skåret høyt på TRU Math. Undervisningssituasjonene som er presentert kvalifiserer til god brøkundervisning blant annet på grunn av lærernes ordlegging og organisering av undervisningen, at elevene ble aktivert til deltakelse og at undervisningen ble styrt etter elevenes utsagn, behov og misoppfatninger i brøk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: