dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin | |
dc.contributor.author | Antonsen, Benedikte | |
dc.contributor.author | Hoven, Lise | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T10:25:40Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T10:25:40Z | |
dc.date.issued | 2016-05-13 | |
dc.description.abstract | Målsetningen med denne studien er å bidra til forståelsen av ideen «lære å lære» til bruk i nasjonale læreplaner og i skolen. Vi undersøker hvordan ideen og begrepene metakognisjon og selvregulert læring framstilles i gjeldende læreplan LK06 og Ludvigsen-utvalgets NOU 2015:8, gjennom tekstanalyse av utvalgte deler av dokumentene. Videre søker vi innsikt i læreres oppfatning av ideen gjennom fokusgruppe og dybdeintervju av lærere. Til sist studerer vi hva et økt fokus på «lære å lære» kan føre til for læreres arbeid i skolen, ved tekstanalyse og intervju.
Gjennom diskusjon av teoretikeres ulike og uklare tilnærminger til begrepene, har vi utviklet en modell som ble sentral for å nå studiens målsetning. I LK06 uttrykkes ikke metakognisjon eksplisitt, men vi finner elementer av innholdet. Ludvigsen-utvalget uttrykker seg derimot eksplisitt i omtalen av begrepene, men skillet mellom dem er vanskelig å finne. Vi tolket lærerne til å ha ulike oppfatninger av ideen «lære å lære», og de ulike oppfatningene utgjorde en kategori hver: 1) dybdelæring, 2) variasjon av metodebruk, 3) forutsetninger for læring, samt 4) vår forståelse av «lære å lære».
Dersom Ludvigsen-utvalgets anbefalinger trår i kraft, blir det omfattende endringer fra nåværende læreplan til en ny eller revidert utgave. «Lære å lære» vil da få større plass i skolen, og vi ser behov for å utvikle en felles forståelse av den komplekse ideen, både for konstruktører av nasjonale læreplaner og aktører i skolen. Dermed må innholdet i «lære å lære» komme tydeligere fram i en ny eller revidert utgave av læreplanen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9540 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9098 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Kompetanse for framtiden | en_US |
dc.subject | Lære å lære | en_US |
dc.subject | Metakognisjon | en_US |
dc.subject | Selvregulert læring | en_US |
dc.subject | Læringsstrategier | en_US |
dc.subject | Internalisering | en_US |
dc.subject | Felles forståelse | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | Ludvigsen-utvalget | en_US |
dc.title | «Lære å lære» - Vet vi hva det betyr? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |