Hva er digital kompetanse? En empirisk og teoretisk undersøkelse om digital kompetanse i skolen.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9549Dato
2016-05-17Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Skogli, Silje AnnethSammendrag
Denne masteroppgaven omhandler hva digital kompetanse betyr i skolen. Det innebærer hvordan digital kompetanse er definert, hvilke intensjoner læreplanverket har og hvordan lærere opplever dette. Gjennom teoretisk undersøkelse har jeg definert digital kompetanse i skolen til å omfatte det å ha operative ferdigheter, evnen til å vurdere når ulike digitale verktøy og ressurser er hensiktsmessige å benytte i ulike læringssituasjoner, og den kunnskap og kompetanse lærere må inneha for å utøve sin lærerprofesjon i tråd med opplæringens formål. Læreplanverkets intensjoner om digital kompetanse er undersøkt gjennom teoretisk undersøkelse av Læreplanverket Kunnskapsløftet 2006 (LK06), samt stortingsmeldinger og NOU’er som har kommet i forkant av, og underveis den tiden LK06 har vært gjeldende læreplan. Digitale ferdigheter skal inngå som en fagovergripende ferdighet og kommer til syne gjennom de ulike fagenes læreplaner. Jeg har sett på matematikk og naturfag og fant vage beskrivelser om hvordan digitale ferdigheter skal arbeides med, ikke utvikles. Når det gjelder hvordan de ulike kompetansemålene skal nås, gir LK06 relativt stor valgfrihet og det blir dermed opp til læreren i tråd med sin lærerprofesjonalitet å bestemme hvilke metoder som benyttes i ulike læringssituasjoner. Det samsvarer med hvordan jeg har tolket informantene i denne studiens syn på digital kompetanse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: