Show simple item record

dc.contributor.advisorRørnes, Karin
dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.authorSkogli, Silje Anneth
dc.date.accessioned2016-08-25T14:02:25Z
dc.date.available2016-08-25T14:02:25Z
dc.date.issued2016-05-17
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hva digital kompetanse betyr i skolen. Det innebærer hvordan digital kompetanse er definert, hvilke intensjoner læreplanverket har og hvordan lærere opplever dette. Gjennom teoretisk undersøkelse har jeg definert digital kompetanse i skolen til å omfatte det å ha operative ferdigheter, evnen til å vurdere når ulike digitale verktøy og ressurser er hensiktsmessige å benytte i ulike læringssituasjoner, og den kunnskap og kompetanse lærere må inneha for å utøve sin lærerprofesjon i tråd med opplæringens formål. Læreplanverkets intensjoner om digital kompetanse er undersøkt gjennom teoretisk undersøkelse av Læreplanverket Kunnskapsløftet 2006 (LK06), samt stortingsmeldinger og NOU’er som har kommet i forkant av, og underveis den tiden LK06 har vært gjeldende læreplan. Digitale ferdigheter skal inngå som en fagovergripende ferdighet og kommer til syne gjennom de ulike fagenes læreplaner. Jeg har sett på matematikk og naturfag og fant vage beskrivelser om hvordan digitale ferdigheter skal arbeides med, ikke utvikles. Når det gjelder hvordan de ulike kompetansemålene skal nås, gir LK06 relativt stor valgfrihet og det blir dermed opp til læreren i tråd med sin lærerprofesjonalitet å bestemme hvilke metoder som benyttes i ulike læringssituasjoner. Det samsvarer med hvordan jeg har tolket informantene i denne studiens syn på digital kompetanse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9549
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9106
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectprofesjonsfaglig digital kompetanseen_US
dc.subjectdigital kompetanseen_US
dc.titleHva er digital kompetanse? En empirisk og teoretisk undersøkelse om digital kompetanse i skolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record