Show simple item record

dc.contributor.advisorOskarsson, Jonas
dc.contributor.authorHansen, Hans André
dc.date.accessioned2016-08-25T14:19:51Z
dc.date.available2016-08-25T14:19:51Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.description.abstractDenne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet «På hvilke måter erfarer lærere på MatematikkMOOCen ved UiT og HiST, profesjonsutvikling gjennom sin videreutdanning?» og videre oppfølgingsspørsmålet «På hvilke måter kan lærernes profesjonsutvikling påvirke elevenes matematiske læring?». Jeg jobber med videreutdanning, hvor inntrykket mitt er at dette er et tema studenter generelt kan lite om. Hensikten var å belyse hvilket utbytte lærere som er engasjerte får fra videreutdanning, og videre prøve å belyse hva dette kan ha å si for elevene. Jeg benyttet meg av intervju som metode for å undersøke på hvilke måter ni lærere fra fire fylker erfarer profesjonsutvikling gjennom MatematikkMOOCen. Gjennom analysearbeidet har jeg funnet ut at samtlige lærere erfarte utvikling på følgende måte; gjennom forskningsbasert kunnskap eller ny kunnskap, bevisstgjøring og systematisering, trygghet og tidsaspektet, motivasjon og gjennom endring av praksis. Denne utviklingen ble også forsterket gjennom observerte endringer hos elevene. Den nye kunnskapen som satte seg var hovedsakelig undervisningskunnskap som i stor grad ga bevisstgjøring og systematisering over egen kunnskap, åpne opplegg som ga et nytt syn på hvordan elever lærer matematikk bedre samt inspirerte til engasjement både hos lærer og elever og RME (Realistic Mathematics Education) som inspirerte lærerne til å ta utgangspunkt i elevenes interesse. Gjennom MatematikkMOOCens arbeidskrav, refleksjon rundt egen praksis og utprøving av forskjellige typer opplegg, indikerer dette prosjektet at det har skjedd en endring hos noen av lærernes forestillinger og overbevisninger i sammenheng med studiet, samt en bekreftelse for de som allerede bedrev slik praksis. Dette har ført til en større trygghet, mindre stress og til slutt en løsrivelse fra de mange læreverk skolene følger. Videre har de endringene lærerne har gjort i sin praksis lagt til rette for undervisning som fremmer til relasjonell forståelse av matematikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9556
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9113
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectProfesjonsutviklingen_US
dc.subjectVidereutdanningen_US
dc.subjectElevers matematiske læringen_US
dc.subjectMatematikkMOOCen_US
dc.titleErfart profesjonsutvikling gjennom videreutdanning i matematikkdidaktikk. På hvilken måte gir videreutdanning profesjonsutvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)