dc.contributor.advisor | Steensen, Jette | |
dc.contributor.author | Storø, Lene | |
dc.contributor.author | Sørvig, Stine | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:24:48Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:24:48Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen.
Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling av det muntlige aspektet er i klasserommet. Det gir et grunnlag for utvikling av demokratisk medborgerskap og er en forutsetning for læring, utvikling og samhandling med andre i skole- og samfunnsliv. Muntlige kompetanser som blir et grunnlag for å utvikle dette, er blant annet kompetanse i å lytte og samtale i ulike sammenhenger.
Våre funn tilsier at muntlige ferdigheter er et ubevisst og underforstått begrep i skolen, og det finnes lite forskning rundt tematikken. Skolen har skapt en kultur, hvor det muntlige aspektet i klasserommet i stor grad består av presentasjoner og fremlegg, og vi har sett at viktige kompetanser går tapt. Ubevisstheten rundt de muntlige ferdighetene mener vi kan peke tilbake på et testfokus skolen står ovenfor i dag, med PISA-undersøkelsen i spissen. Skolene fokuserer lite på muntlige ferdigheter, muligens fordi både nasjonale- og internasjonale undersøkelser ikke tester dette. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9558 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9115 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Grunnleggende ferdigheter | en_US |
dc.subject | Muntlige ferdigheter | en_US |
dc.subject | Muntlig kompetanse | en_US |
dc.subject | Muntlig fortelling | en_US |
dc.subject | Lyttekompetanse | en_US |
dc.subject | Demokrati | en_US |
dc.subject | Habitus | en_US |
dc.subject | Kultur for fremlegg | en_US |
dc.subject | Samtale | en_US |
dc.subject | Sosiokulturell læringsteori | en_US |
dc.subject | Sosiolingvistikk | en_US |
dc.subject | Bourdieu | en_US |
dc.subject | PISA | en_US |
dc.subject | Teststyrt skole | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |