Læreplan i norsk - skrevet, men ikke forklart - lest, men ikke forstått?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9559Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Målsettingen for masteravhandlingen er å bidra til utvikling av læreplanforståelse for norskfaget i LK06. Det handler om vår tolkning av planen, men også å møte læreplanen på en ny måte gjennom lærere.
Studiet har flere datasett. Det første er fire læringsepisoder som har bidratt til vår læreplanforståelse, gjennom å bruke oss selv som informant. Vi har analysert læreplanen for norsk i LK06, for å få en forståelse for fagets intensjon og formål. For å få innblikk i hvordan norsklæreplanen blir forstått og tolket på et lokalt nivå, har vi analysert årsplaner og periodeplaner fra to ungdomsskoler. Vi har intervjuet fem lærere som har utarbeidet de lokale planene vi har analysert. Intervjuene har bidratt til empirisk tyngde og en dypere forståelse for læreplanen i norsk i LK06.
Prosjektet retter søkelyset mot dannelse som overordnet formål i norskfaget, hvor dybdelæring og kompetanse er avgjørende dimensjoner for å oppnå dette. Til sammen fordrer det en større oppmerksomhet mot danningsoppdraget i norskfaget, og hva som kreves for at dette skal få en større del av faget.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: