dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Guttorm, Janne Eilen Mienna | |
dc.contributor.author | Myreng, Tina Louise | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:29:06Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:29:06Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Målsettingen for masteravhandlingen er å bidra til utvikling av læreplanforståelse for norskfaget i LK06. Det handler om vår tolkning av planen, men også å møte læreplanen på en ny måte gjennom lærere.
Studiet har flere datasett. Det første er fire læringsepisoder som har bidratt til vår læreplanforståelse, gjennom å bruke oss selv som informant. Vi har analysert læreplanen for norsk i LK06, for å få en forståelse for fagets intensjon og formål. For å få innblikk i hvordan norsklæreplanen blir forstått og tolket på et lokalt nivå, har vi analysert årsplaner og periodeplaner fra to ungdomsskoler. Vi har intervjuet fem lærere som har utarbeidet de lokale planene vi har analysert. Intervjuene har bidratt til empirisk tyngde og en dypere forståelse for læreplanen i norsk i LK06.
Prosjektet retter søkelyset mot dannelse som overordnet formål i norskfaget, hvor dybdelæring og kompetanse er avgjørende dimensjoner for å oppnå dette. Til sammen fordrer det en større oppmerksomhet mot danningsoppdraget i norskfaget, og hva som kreves for at dette skal få en større del av faget. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9559 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9116 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 | en_US |
dc.subject | Læreplanforståelse | en_US |
dc.subject | Ferdighetsdimensjon | en_US |
dc.subject | Funnskapsdimensjon | en_US |
dc.subject | Svakinnramming | en_US |
dc.subject | Sterkinnramming | en_US |
dc.subject | Kompetansemål | en_US |
dc.subject | Dannelse | en_US |
dc.subject | Dybdelæring | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.subject | Læreplananalyse | en_US |
dc.subject | LK06 | en_US |
dc.subject | Dobbeltkommunikasjon | en_US |
dc.subject | Læreplanspråk | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Læreplan i norsk - skrevet, men ikke forklart - lest, men ikke forstått? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |