Effektivitets- og produktivitetsutvikling ved Avinors lufthavner. En analyse av perioden 2010-2015 ved bruk av Data Envelopment Analysis, Malmquists produktivitetsindeks og statistiske tester.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9812Dato
2016-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteravhandlingen analyserer effektiviteten og produktivitetsutviklingen for lufthavner tilhørende Avinor i perioden 2010-2015. Norge er et langstrakt land med store avstander, utfordrende topografi og værforhold, noe som gjør at luftfarten er helt avgjørende for infrastrukturen i landet. Selv om Avinor har lønnsom drift totalt, er lønnsomheten i hovedsak drevet av noen få lufthavner. En tidligere studie fant også nedgang i effektivitet hos Avinor i perioden 2002-2010.
For å beregne effektiviteten har Data Envelopment Analysis (DEA) blitt benyttet, mens produktivitetsutvikling over tid har blitt beregnet ved hjelp av Malmquists produktivitetsindeks (MPI). For å tillegge metodene en statistisk tilnærming, ble bootstrapping benyttet for å estimere den teknisk mulige fronten. For DEA er det også foretatt asymptotiske hypotesetester for å teste for modellforutsetninger og forskjell mellom grupperinger av lufthavner.
Basert på resultatene fra analysen kunne man vise til at gjennomsnittlig effektivitet for hele utvalget varierte mellom 69,6% i 2010 til 70,5% i 2015 under antagelsen om konstant skalautbytte. Ved variabelt skalautbytte lå gjennomsnittlig effektivitet på et høyere nivå og varierte mellom 86,8% og 85,4% i samme periode. Resultatene fra Malmquist produktivitetsindeks viste en fremgang i produktiviteten på 6,3% som kunne forklares med fremgang i teknologi.
Det ble foretatt to ulike inndelinger. Den ene var basert på fysisk størrelse (rullebaner etc.), type flyruter og geografisk plassering. Resultatene fra denne inndelingen viste at små lufthavner hadde et høyere gjennomsnittlig effektivitet, mens de store lufthavnene hadde høyt standardavvik. Inndelingen basert på passasjergrunnlag viste forskjellige resultater under de ulike antagelsene om skalautbytte. Gitt konstant skalautbytte ble det funnet at lufthavner med høy passasjertrafikk var betydelig mer effektive enn lufthavner med færre passasjerer. Denne forskjellen forsvant med overgang til variabelt skalautbytte, og det kunne ikke påvises ulikhet mellom gruppene.
Nøkkelord: Data Envelopment Analysis, Malmquist, bootstrapping, effektivitet, produktivitetsutvikling, Avinor, lufthavn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: