Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen Holst, Helen Marita
dc.contributor.authorSimonsen, Eskild Aleksander
dc.contributor.authorDarkhanov, Agvan
dc.date.accessioned2016-10-11T11:19:42Z
dc.date.available2016-10-11T11:19:42Z
dc.date.issued2016-05-31
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen analyserer effektiviteten og produktivitetsutviklingen for lufthavner tilhørende Avinor i perioden 2010-2015. Norge er et langstrakt land med store avstander, utfordrende topografi og værforhold, noe som gjør at luftfarten er helt avgjørende for infrastrukturen i landet. Selv om Avinor har lønnsom drift totalt, er lønnsomheten i hovedsak drevet av noen få lufthavner. En tidligere studie fant også nedgang i effektivitet hos Avinor i perioden 2002-2010. For å beregne effektiviteten har Data Envelopment Analysis (DEA) blitt benyttet, mens produktivitetsutvikling over tid har blitt beregnet ved hjelp av Malmquists produktivitetsindeks (MPI). For å tillegge metodene en statistisk tilnærming, ble bootstrapping benyttet for å estimere den teknisk mulige fronten. For DEA er det også foretatt asymptotiske hypotesetester for å teste for modellforutsetninger og forskjell mellom grupperinger av lufthavner. Basert på resultatene fra analysen kunne man vise til at gjennomsnittlig effektivitet for hele utvalget varierte mellom 69,6% i 2010 til 70,5% i 2015 under antagelsen om konstant skalautbytte. Ved variabelt skalautbytte lå gjennomsnittlig effektivitet på et høyere nivå og varierte mellom 86,8% og 85,4% i samme periode. Resultatene fra Malmquist produktivitetsindeks viste en fremgang i produktiviteten på 6,3% som kunne forklares med fremgang i teknologi. Det ble foretatt to ulike inndelinger. Den ene var basert på fysisk størrelse (rullebaner etc.), type flyruter og geografisk plassering. Resultatene fra denne inndelingen viste at små lufthavner hadde et høyere gjennomsnittlig effektivitet, mens de store lufthavnene hadde høyt standardavvik. Inndelingen basert på passasjergrunnlag viste forskjellige resultater under de ulike antagelsene om skalautbytte. Gitt konstant skalautbytte ble det funnet at lufthavner med høy passasjertrafikk var betydelig mer effektive enn lufthavner med færre passasjerer. Denne forskjellen forsvant med overgang til variabelt skalautbytte, og det kunne ikke påvises ulikhet mellom gruppene. Nøkkelord: Data Envelopment Analysis, Malmquist, bootstrapping, effektivitet, produktivitetsutvikling, Avinor, lufthavn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9812
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleEffektivitets- og produktivitetsutvikling ved Avinors lufthavner. En analyse av perioden 2010-2015 ved bruk av Data Envelopment Analysis, Malmquists produktivitetsindeks og statistiske tester.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)