Hoshin kanri - målstyringssystem for strategirealisering? En kvalitativ studie av målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9813View/ Open
En kvalitativ studie av ny målstyringsmodell i SpareBank 1 Nord-Norge (PDF)
Date
2016-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Starostina, AnnaAbstract
Konseptet Balansert Målstyring har SpareBank 1 Nord-Norge innført i 2002 med hensikt til å omsette strategi til daglige handlinger, men konseptet klarte ikke å koble strategisk nivå til operativ drift og styringsverktøyet har blitt splittet. Stadfesting i 2015 av ny helhetlig modell for målstyring som heter hoshin kanri i rammene av lean-implementering svarer til det mottoet «Strategi i hverdagen» og kan betraktes som et nytt forsøk på å binde sammen strategi og handling, dvs realisere virksomhetens strategi. Formålet med utredningen er å undersøke hvordan hoshin kanri bidrar til strategirealisering i SpareBank 1 Nord-Norge.
Studiens teoretiske grunnlag baserer seg på forskningslitteratur knyttet til realisering av virksomhetens strategi gjennom styring av atferd i den ønskelige retningen for virksomheten ved å bruke styrings- og ledelsesverktøy. Jeg vil også trekke inn teori vedrørende lean siden den nye styringsmodellen er et trinn i lean-arbeidet i SpareBank 1 Nord-Norge.
For å svare på problemstillingen har jeg valgt hermeneutisk ståsted på forskningsarbeid og deduktiv tilnærming, fra teori til empiri. Casestudie med kvalitative datainnsamlingsmetoder er valgt som forskningsstrategi i deskriptivt, intensivt design. Kvalitet i studie er sikret ved grundig beskrivelse av case, datainnsamling og dataanalyse, og med triangulering i datakilder: semistrukturerte intervjuer kombineres med observasjoner og dokumentundersøkelse.
Resultatene fra denne studien viser at SpareBank 1 Nord-Norge jobber systematisk for å bli en lean-virksomhet, og den helhetlige målstyringsmodellen som inkluderer Balansert Målstyring, hoshin kanri og operativ måling i form av salgsrapporteringsprogram er en del av dette lean-arbeidet. Utvikling i målstyringsmodellen støttes av ledelsesverktøy i form av delegering og medvirkning, teamarbeid og ikke-materiell belønning. Funnene viser at medarbeidere på operativt nivå er indre motivert til å øke både individuelle og team relaterte prestasjoner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: