Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLene, Foss
dc.contributor.authorJoki, Kine Olaussen
dc.date.accessioned2016-10-11T13:38:17Z
dc.date.available2016-10-11T13:38:17Z
dc.date.issued2016-06-01
dc.description.abstractI denne studien er det blitt undersøk hvilke strategier en organisasjon har benyttet for å oppnå vekst. Når det kommer til vekst er det gjort mange studier om netopp dette, men det er gitt lite oppmerksomhet til hvordan jobbe strategisk mot å oppnå vekst. Den teoretiske delen tar for seg offentlige organisasjoner, vekst og strategier. Mintzbergs fem p-er er blitt benyttet som rammeverk for å utforske hvilke strategier som er brukt fra organisasjonens side med tanke på vekst. Tidiger forskning har i hovedsak konsentrert seg om å måle hvor mye en organisajson vokser eller hvilke konsekvenser veksten får for organisasjonen. De fleste organisajsoner har forskjellige strategier for å oppnå forskjellige mål. Når en organisasjon har som mål å vokse og ta over større andeler av markedet, er det veldig interessant å se på hvilke strategier de har utviklet for å oppnå dette. Caset som er benyttet er en organisajson som har opplevd en stor vekst de siste årene. Denne ble valgt fordi det er en organisasjon som har utpekt seg i min hjemkommune. De har opplevd en stor suksess de siste årene, til tross for at de har møtt på en del motstand. Det ville derfor være spennende å studere hva de har gjort på det strategiske plan for å oppnå den veksten de har klart. Funnene i studiene viser at organisasjonen hadde en strategi for å oppnå vekst. De har vært nødt til å endre strategi underveis, men har klart å fokusere på sine sterke sider og det å utnyttet sine ressurser. Det å være beviste på sine sterke sider å utvikle strategier på bakgrunn av disse viser seg å være en god suksess oppskrift. Nøkkelord: vekst, strategi og offentlig organisasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9825
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectledelse og innovasjonen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleStrategi for å oppnå vekst. En casestudie av en organisasjon som har opplevd stor veksten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)