Konkurransen i boliglånsmarkedet. En studie av hvordan medlemstilbud på boliglån påvirker konkurransen i boliglånsmarkedet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9841Dato
2016-06-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Olsen, IngvildSammendrag
Formål – Mange organisasjonsmedlemmer tilbys rabatterte bankprodukter gjennom sitt medlemskap. Disse rabattene kan medføre at organisasjonsmedlemmene, på grunn av økt eksponering, er mer tilbøyelig for å benytte denne bankens produkter enn andre bankers tilbud. På bakgrunn av dette vil det i denne studien undersøkes om medlemstilbud på boliglån påvirker organisasjonsmedlemmenes valg, og om tilbudene som følge vil kunne ha negativ innvirkning på konkurransen som utartes i markedet.
Teori – Det teoretiske rammeverket bygger på teorier angående beslutningsprosesser, hva som påvirker konsumenters valg og byttekostnader. Teorien som danner det teoretiske rammeverket har blitt valgt med hensikt om å kartlegge boliglånskunders atferd, og vil være relevant for å kunne besvare deres valg av bank og aktivitet som boliglånskunde. Forholdene rundt hva som påvirker byttetilbøyelighet vil oppsummeres i en begrepsmodell.
Metode – For å avdekke om organisasjonsmedlemmer påvirkes av medlemstilbudene samt avgjøre hvilket faktorer som påvirker boliglånskunders byttetilbøyelighet ble det gjennomført en web-basert spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen ble utformet i Questback, og det totale utvalget består av 256 respondenter i alderen 18-65 år.
Funn – Studien avdekker skiller mellom ikke-medlemmer og organisasjonsmedlemmer, ved at organisasjonsmedlemmer i større grad opplever at å sammenligne banker er enklere enn hva ikke-medlemmer opplever. Det avdekkes ikke hvorvidt medlemstilbudene blir benyttet i større grad enn andre tilbud i markedet, men studiens resultater indikerer at medlemstilbudene reduserer kompleksiteten som konsumenter kan oppleve ved valg og bytte av bank.
Studiens resultater viser at respondentenes byttetilbøyelighet påvirkes av egen involvering og av prosessuelle, relasjonelle og finansielle byttekostnader. Utvalgets, og spesielt organisasjonsmedlemmenes, byttetilbøyelighet påvirkes sterkest av finansielle byttekostnader, som har negativ innvirkning på intensjonen om å bytte bank.
Ved å undersøke hvordan medlemstilbud på boliglån påvirker beslutningsprosessene tilknyttet valg av boliglånsbank, skaper studien oppmerksomhet rundt et dagsaktuelt tema. Studien kan være nyttig i forhold til redegjørelse av norske bankkunders atferd og hvordan deres beslutninger påvirker konkurransen i et marked.
Nøkkelord: Bank, medlemstilbud, konkurranse, byttetilbøyelighet, mobilitet
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
f
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: