Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorOlsen, Ingvild
dc.date.accessioned2016-10-12T12:02:13Z
dc.date.available2016-10-12T12:02:13Z
dc.date.issued2016-06-16
dc.description.abstractFormål – Mange organisasjonsmedlemmer tilbys rabatterte bankprodukter gjennom sitt medlemskap. Disse rabattene kan medføre at organisasjonsmedlemmene, på grunn av økt eksponering, er mer tilbøyelig for å benytte denne bankens produkter enn andre bankers tilbud. På bakgrunn av dette vil det i denne studien undersøkes om medlemstilbud på boliglån påvirker organisasjonsmedlemmenes valg, og om tilbudene som følge vil kunne ha negativ innvirkning på konkurransen som utartes i markedet. Teori – Det teoretiske rammeverket bygger på teorier angående beslutningsprosesser, hva som påvirker konsumenters valg og byttekostnader. Teorien som danner det teoretiske rammeverket har blitt valgt med hensikt om å kartlegge boliglånskunders atferd, og vil være relevant for å kunne besvare deres valg av bank og aktivitet som boliglånskunde. Forholdene rundt hva som påvirker byttetilbøyelighet vil oppsummeres i en begrepsmodell. Metode – For å avdekke om organisasjonsmedlemmer påvirkes av medlemstilbudene samt avgjøre hvilket faktorer som påvirker boliglånskunders byttetilbøyelighet ble det gjennomført en web-basert spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen ble utformet i Questback, og det totale utvalget består av 256 respondenter i alderen 18-65 år. Funn – Studien avdekker skiller mellom ikke-medlemmer og organisasjonsmedlemmer, ved at organisasjonsmedlemmer i større grad opplever at å sammenligne banker er enklere enn hva ikke-medlemmer opplever. Det avdekkes ikke hvorvidt medlemstilbudene blir benyttet i større grad enn andre tilbud i markedet, men studiens resultater indikerer at medlemstilbudene reduserer kompleksiteten som konsumenter kan oppleve ved valg og bytte av bank. Studiens resultater viser at respondentenes byttetilbøyelighet påvirkes av egen involvering og av prosessuelle, relasjonelle og finansielle byttekostnader. Utvalgets, og spesielt organisasjonsmedlemmenes, byttetilbøyelighet påvirkes sterkest av finansielle byttekostnader, som har negativ innvirkning på intensjonen om å bytte bank. Ved å undersøke hvordan medlemstilbud på boliglån påvirker beslutningsprosessene tilknyttet valg av boliglånsbank, skaper studien oppmerksomhet rundt et dagsaktuelt tema. Studien kan være nyttig i forhold til redegjørelse av norske bankkunders atferd og hvordan deres beslutninger påvirker konkurransen i et marked. Nøkkelord: Bank, medlemstilbud, konkurranse, byttetilbøyelighet, mobiliteten_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9841
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherfen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleKonkurransen i boliglånsmarkedet. En studie av hvordan medlemstilbud på boliglån påvirker konkurransen i boliglånsmarkedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)