Tilvenning i barnehage
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9898Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bråthen, AnnySammendrag
I de siste årene har antall små barn i barnehagene økt kraftig, samtidig har nyere forskning vist at barn som begynner i barnehage har et høyt stressnivå de første ukene opp mot det første halve året. Forskning viser at dersom barn etablerer tilknytning til personalet før foreldrene forlater dem, kan stressnivået reduseres. Hvilken betydning har denne nye kunnskapen for barns tilvenning i barnehagene, og hvordan endre en organisasjon slik at gammel praksis erstattes av ny. Hva kreves av lederen, av organisasjonens medarbeidere og foreldrene? Dette er utfordringer som ledet meg fram til problemstillingen:
«Hvordan lede en endringsprosess der tilvenning for de minste barna er i fokus?».
Jeg fulgte fire barnehager som innførte nye rutiner for 67 barn som startet opp i august 2015. De nye rutinene omfattet en lengre tilvenningsperiode hvor foreldrene var aktive deltakere sammen med sine barn. Forskningen har en aksjonsforskningstilnærming ved at jeg fulgte de ansatte som utforsket egen praksis og hvor jeg som forsker var med på å dokumentere prosessen. For å belyse problemstillingen gjennomførte jeg en spørreundersøkelse som ble sendt til alle foreldre/foresatte og ansatte som jobbet i barnehagene. I tillegg skrev foreldre/foresatte til 1 åringene og ansatte som var tilvenningspersoner til disse logg fra tilvenningsperioden. Funnene i undersøkelsen drøftes ut fra teori om tilknytning, tilknytningsmønstre og relasjonskvalitet. Oppgaven har et ledelsesperspektiv på prosess, der implementering står sentralt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: