Show simple item record

dc.contributor.advisorStjernstrøm, Else
dc.contributor.authorBråthen, Anny
dc.date.accessioned2016-10-26T09:04:48Z
dc.date.available2016-10-26T09:04:48Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.description.abstractI de siste årene har antall små barn i barnehagene økt kraftig, samtidig har nyere forskning vist at barn som begynner i barnehage har et høyt stressnivå de første ukene opp mot det første halve året. Forskning viser at dersom barn etablerer tilknytning til personalet før foreldrene forlater dem, kan stressnivået reduseres. Hvilken betydning har denne nye kunnskapen for barns tilvenning i barnehagene, og hvordan endre en organisasjon slik at gammel praksis erstattes av ny. Hva kreves av lederen, av organisasjonens medarbeidere og foreldrene? Dette er utfordringer som ledet meg fram til problemstillingen: «Hvordan lede en endringsprosess der tilvenning for de minste barna er i fokus?». Jeg fulgte fire barnehager som innførte nye rutiner for 67 barn som startet opp i august 2015. De nye rutinene omfattet en lengre tilvenningsperiode hvor foreldrene var aktive deltakere sammen med sine barn. Forskningen har en aksjonsforskningstilnærming ved at jeg fulgte de ansatte som utforsket egen praksis og hvor jeg som forsker var med på å dokumentere prosessen. For å belyse problemstillingen gjennomførte jeg en spørreundersøkelse som ble sendt til alle foreldre/foresatte og ansatte som jobbet i barnehagene. I tillegg skrev foreldre/foresatte til 1 åringene og ansatte som var tilvenningspersoner til disse logg fra tilvenningsperioden. Funnene i undersøkelsen drøftes ut fra teori om tilknytning, tilknytningsmønstre og relasjonskvalitet. Oppgaven har et ledelsesperspektiv på prosess, der implementering står sentralt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9898
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjecttilvenningen_US
dc.subjecttilknytningen_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjecttrygghetssirkelenen_US
dc.subjectrelasjonskompetanseen_US
dc.subjectoppstart i barnehageen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleTilvenning i barnehageen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)