Ledelse og motivasjon. Ledernes dilemma når lærere skal motiveres
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9903Dato
2016-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jacobsen, Keilin AnnieSammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av lærernes motivasjon og ledelsens betydning for denne. Problemstillingen er: Hvordan motiveres lærerne og hvilken betydning har skolens ledelse for lærernes motivasjon?
Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom strukturerte gruppeintervju av ledere og lærere ved en videregående skole. Empirien er tolket med hermeneutisk tilnærming og funnene er drøftet i lys av teorier om motivasjon og ledelse.
Hovedfunnene i denne undersøkelsen viser at lærerne motiveres av elevene, spesielt når elevene opplever mestring. Videre har lærernes kollegaer og trekk ved arbeidsoppgavene betydning for motivasjonen. Lærerne motiveres også av autonomi og selvstendighet på den ene siden og på den andre siden motiveres de av ledernes tilstedeværelse og støtte.
I undersøkelsen vises det også til dilemmaet i forhold til ledernes rolle når det gjelder motivasjon av lærerne. Dette handler blant annet om at lærerne motiveres av å ha lederne tett på, samtidig som lærerne gis handlingsrom og autonomi.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: