Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkrøvset, Siw
dc.contributor.authorJacobsen, Keilin Annie
dc.date.accessioned2016-10-26T09:27:56Z
dc.date.available2016-10-26T09:27:56Z
dc.date.issued2016-05-13
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie av lærernes motivasjon og ledelsens betydning for denne. Problemstillingen er: Hvordan motiveres lærerne og hvilken betydning har skolens ledelse for lærernes motivasjon? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom strukturerte gruppeintervju av ledere og lærere ved en videregående skole. Empirien er tolket med hermeneutisk tilnærming og funnene er drøftet i lys av teorier om motivasjon og ledelse. Hovedfunnene i denne undersøkelsen viser at lærerne motiveres av elevene, spesielt når elevene opplever mestring. Videre har lærernes kollegaer og trekk ved arbeidsoppgavene betydning for motivasjonen. Lærerne motiveres også av autonomi og selvstendighet på den ene siden og på den andre siden motiveres de av ledernes tilstedeværelse og støtte. I undersøkelsen vises det også til dilemmaet i forhold til ledernes rolle når det gjelder motivasjon av lærerne. Dette handler blant annet om at lærerne motiveres av å ha lederne tett på, samtidig som lærerne gis handlingsrom og autonomi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9903
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectUtdanningsledelseen_US
dc.subjectLedelse og motivasjonen_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectHva motiverer lærereen_US
dc.subjectSkoleledelsens betydning for motivasjon av lærereen_US
dc.titleLedelse og motivasjon. Ledernes dilemma når lærere skal motiveresen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)