Tidlig innsats og tilpasset opplæring. Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever i matematikk?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9907Dato
2016-06-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Didriksen, Tove ElisabethSammendrag
Problemstilling:
«Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever med matematikk?».
For å utdype problemstillingen benyttes følgende forskningsspørsmål:
• Hva forstår lærerne med begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikkfaget?
• Hvordan arbeider lærerne for å finne ut om elever har behov for tidlig innsats og tilpasset opplæring i matematikkfaget?
• Hvordan gjennomfører lærerne tidlig innsats og tilpasset opplæring i matematikk for elever som strever med faget?
Kort beskrivelse:
Gjennom en kvantitativ metode blir tre matematikklærere i grunnskolen intervjuet. De forteller at tidlig innsats og tilpasset opplæring gjennomføres for elever med utfordringer i matematikk. Matematikklærerne benytter matematisk samtale som kartleggingsstrategi og undervisningsmetode. Læringsvenn har fått en sentral plass, og matematikklærerne mener den gir elevene et eierforhold til egen læring. De forteller at god relasjon mellom lærer og elev er nødvendig for å få engasjerte elever, og for å lykkes med tidlig innsats og tilpasset opplæring i matematikk. Tilbud om mattefres gis til elever som trenger ytterligere hjelp enn det læreren klarer å gi i klasserommet.
Konklusjon: Det må fortsatt jobbe med tidlig innsats og tilpasset opplæring i matematikk, og skoleledelsen må implementere dette i lærerstaben
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: