Skandinaviske øvelsesveiledninger og kompleks læring. En studie av skandinaviske øvelsesveiledningers bruk av kunnskap om kompleks læring og råd for læring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11347Dato
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fure, Magnus Olav ReistadSammendrag
Oppgaven tar utgangspunkt i forskning innen kompleks læring, mer spesifikt Four Component Instructional Design, og er kvalitative case studier av tre veiledninger til øvelsesplanlegging utarbeidet av det Norske Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap, den Svenske Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap, og den Danske Beredskapsstyrelsen. Funnene fra oppgave er at disse veilederne gir mye informasjon om de mer administrative delene av øvelsesplanleggingen, men viser liten kunnskap om hvordan individer lærer, og mekanismene for erfaringslæring som blir presentert er primært egnet til organisatorisk læring, ikke individlæring. Hvis man som øvelsesplanlegger ønsker å få informasjon om hvordan man kan planlegge en krisehåndteringsøvelse på en pedagogiske god måte, så gir disse veilederne få svar. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er kunnskap en øvelsesplanlegger bør i hvert fall ha grunnleggende forståelse av.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: