Skandinaviske øvelsesveiledninger og kompleks læring. En studie av skandinaviske øvelsesveiledningers bruk av kunnskap om kompleks læring og råd for læring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11347Date
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Fure, Magnus Olav ReistadAbstract
Oppgaven tar utgangspunkt i forskning innen kompleks læring, mer spesifikt Four Component Instructional Design, og er kvalitative case studier av tre veiledninger til øvelsesplanlegging utarbeidet av det Norske Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap, den Svenske Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap, og den Danske Beredskapsstyrelsen. Funnene fra oppgave er at disse veilederne gir mye informasjon om de mer administrative delene av øvelsesplanleggingen, men viser liten kunnskap om hvordan individer lærer, og mekanismene for erfaringslæring som blir presentert er primært egnet til organisatorisk læring, ikke individlæring. Hvis man som øvelsesplanlegger ønsker å få informasjon om hvordan man kan planlegge en krisehåndteringsøvelse på en pedagogiske god måte, så gir disse veilederne få svar. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er kunnskap en øvelsesplanlegger bør i hvert fall ha grunnleggende forståelse av.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: