Sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære skolen. Hvordan opplever og arbeider lærere i ett lærerteam med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11389Date
2017-06-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Karlsen, CatoAbstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et lærerperspektiv. I en inkluderende skole ligger det føringen til at alle elever skal være deltager sammen med sine medelever i skolehverdagen. En ASF-diagnose vil for en elev med ASF gi vanskeligheter med å forstå det sosiale samspillet som utarter seg i den inkluderende skolen. Hovedintensjonen med denne forskningen er å søke kunnskap om hvordan et lærerteam opplever og arbeider med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen, og derav kunne bidra til økt kunnskap om sosial inkludering av elever med ASF i den ordinære klassen.
Studien ble gjennomført med intervjuer der informantene fortalte om deres opplevelser knyttet til temaene sosial inkludering, relasjonspedagogikk og ASF, og hvordan de arbeidet med eleven med ASF og klassen for å oppnå sosial inkludering av eleven med ASF. Funn i studien viser at sosial inkludering oppleves som utfordrende, men at det gjennom et helhetlig godt arbeid med elev med ASF og klassen er mulig å oppnå. Denne studien kan bidra til at det blir økt forståelse for hvordan en skole, lærerteam eller andre instanser kan arbeide med sosial inkludering av elev med ASF.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: