Sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære skolen. Hvordan opplever og arbeider lærere i ett lærerteam med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11389Dato
2017-06-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Karlsen, CatoSammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et lærerperspektiv. I en inkluderende skole ligger det føringen til at alle elever skal være deltager sammen med sine medelever i skolehverdagen. En ASF-diagnose vil for en elev med ASF gi vanskeligheter med å forstå det sosiale samspillet som utarter seg i den inkluderende skolen. Hovedintensjonen med denne forskningen er å søke kunnskap om hvordan et lærerteam opplever og arbeider med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen, og derav kunne bidra til økt kunnskap om sosial inkludering av elever med ASF i den ordinære klassen.
Studien ble gjennomført med intervjuer der informantene fortalte om deres opplevelser knyttet til temaene sosial inkludering, relasjonspedagogikk og ASF, og hvordan de arbeidet med eleven med ASF og klassen for å oppnå sosial inkludering av eleven med ASF. Funn i studien viser at sosial inkludering oppleves som utfordrende, men at det gjennom et helhetlig godt arbeid med elev med ASF og klassen er mulig å oppnå. Denne studien kan bidra til at det blir økt forståelse for hvordan en skole, lærerteam eller andre instanser kan arbeide med sosial inkludering av elev med ASF.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: