Undervisning om et nytt samfunn. Et kvalitativt studie om hvordan nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11593Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Høie, UlfSammendrag
Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «Hvordan mener lærere i innføringsklasser at nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag? Hvilke didaktiske hensyn mener de bør foretas når elevene ikke kan språket og har et mangfold av forskjellige bakgrunner?»
Undersøkelsen benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. Jeg observerte tre skoletimer i de tre forskjellige nivåene klassene var delt i og intervjuet fem lærere som alle underviste samfunnsfag i innføringsklasser.
Funnene mine indikerer at lærerne mener at undervisningen i svært stor grad bør tilpasses elevenes ulike forutsetninger. De mener at språkundervisning også bør være en sentral del av samfunnsfaget. Det å styrke elevene i både norsk og morsmål gjør dem bedre rustet til å lære fag og derfor kombineres språk- og fagundervisning i det daglige.
Et annet funn jeg gjorde var at lærerne vektlegger de delene av samfunnsfaget som kan hjelpe elevene i integreringen i det norske samfunnet. Fagdisiplinen samfunnskunnskap og kunnskaper om norsk kultur og norske verdier blir derfor prioritert. Lærerne mener at det er viktig at undervisningen bidrar til å gjøre elevene til gode samfunnsdeltakere, selv om dette ikke omfattes av den overordnede målsettingen for innføringstilbudene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: