Viser treff 214-222 av 222

    • Ugyldig skolefravær. En litteraturstudie om risikofaktorer til ugyldig skolefravær 

      Aas, Benedikte; Jensen, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)
      Tema for masteroppgaven er risikofaktorer som kan føre til ugyldig skolefravær. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om forhold ved individ, hjem, skole, miljø og andre sosiale forhold har betydning for elevers skolefravær. I oppgaven redegjør vi for ulike former og begreper for skolefravær. Oppgaven er en gjennomgang av eksisterende forskning og litteratur om temaet. I tillegg har ...
    • Ungdom i sorg og krise, og tanker om å bli ivaretatt av skolen når kriser rammer 

      Olsen, Ann-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-07-03)
      Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Problemstilling: Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Hypotese: Jeg har en følelse av at lærerne synes det er vanskelig og møte sørgende barn, og at lærerne har for lite kompetanse til å møte elevene når disse situasjoner oppstår.
    • De Utrolige Årenes skole- og barnehageprogram. Muligheter og begrensinger. Implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. 

      Kjelstrup, Marianne Alexandersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke nytten av De Utrolige Årenes Skole- og barnehageprogram. Denne nytten har vært undersøkt i en kvalitativ studie om implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. Prosjektet tar utgangspunkt i at uro og atferdsproblemer preger mange norske klasserom, og er et dilemma som stadig bringes på bane. Det er sammenheng mellom læringsutbytte, ...
    • Utsatt skolestart - en nødvendig rettighet? 

      Solbakken, Sandra Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Fleksibilitet i skolestartalder har i løpet av de seneste årene fått ny oppmerksomhet i etterkant av Stoltenbergutvalgets forslag om utprøving av fleksibel skolestart (NOU 2019:3). Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler rettigheten til utsatt skolestart. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte individuelle intervjuer, i hovedsak digitalt, på grunn av ...
    • Utviklingsmessig språkforstyrrelse i generasjoner. En sammenligning mellom forelder og barn med utviklingsmessig språkforstyrrelse, og hvordan deres vansker arter seg i hverdagslivet. 

      Figenschau, Cathrine Melvær (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-30)
      Denne studien omhandler språkvansker, og bakgrunnen for studiens fokus er egen interesse for temaet, kombinert med det jeg har opplevd som manglende fellesforståelse og ulik bruk av terminologien spesifikke språkvansker/utviklingsmessig språkforstyrrelse. I 2017 presenterte en ekspertgruppe bestående av anerkjente, internasjonale forskere et forslag om at den gamle terminologien spesifikke språkvansker ...
    • "Vi er like mye sosialarbeidere som lærere": Pedagogers opplevelse av å kunne ivareta psykisk helse hos barn og unge med flyktningbakgrunn 

      Skogstad, Julie Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-02-01)
      Bakgrunn, formål og problemstilling: Forskning viser at psykiske plager og lidelser er en av de største helsemessige utfordringene vi står overfor i samfunnet vårt. Konsekvensene for den enkelte som rammes, kan vise seg i form av funksjonsnedsettelser på flere livsområder. I tråd med regjeringens satsing på psykisk helse hos barn og unge, har skolen blitt utpekt som en viktig forebyggingsarena. ...
    • ”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis 

      Torsvik, Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Temaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom ...
    • Vi sees på Facebook: vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Internett 

      Bondarenko, Elena V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-04)
      Temaet for denne oppgaven er vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Facebook. Vennskapsforhold mellom ansatte og brukere er et komplisert tema, som inkluderer både etiske og psykologiske spørsmål. Studier viser at ansatte har forståelse over sin egen rolle i samhandling med brukere på arbeidsplass. Hva skjer med forståelse av sin rolle hos ansatte når samhandlingen ...
    • Weathering the storm: Children’s resilience against bullying and harassment 

      Hansen, Karl Tobias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)
      Resilience is a concept of growing interest in the research field, as well as bullying and quality of life. Resilience has gained rising interest over the past decade because it has capacity for systematically informed prevention and intervention (Elbau et al. 2019). This study looks at data from a former study “Trivsel I Tromsø” with children and adolescence victims to bullying and harassment (N=237) ...